Thursday, June 2, 2011

Kesalahan menutup aurat wanita muslimah...bolehkah bergaya walaupun menutup aurat dengan sempurna??

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua...sudah sekian lama tak update dan berkongsi ilmu disini..kali ni nak bercakap pasal aurat, biasalah kita kaum wanita kadang-kadang terlupa dan tidak sedar sebenarnya kita tidak menutup aurat kita dengan sempurna...

antara perkara yang kita biasa tengok pada zaman kini ialah...


  1. Bertudung tetapi berbaju berlengan pendek.
  2. Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu menampakkan bentuk kawasan-kawasan yang 'menggoda'.
  3. Bertudung tetapi kain baju kebarungnya terbelah.
  4. Bertudung tetapi amat longgar sehingga menampakkan jambul dan hujung rambutnya.
  5. Bertudung tetapi tudungnya dilemparkan ke belakang leher (berselepang), maka terdedahlah bahagian depannya dari ditutupi kain tudung.
  6. Bertudung tetapi dengan tudung yang nipis sehingga boleh terlihat sanggul, leher dan dadanya.
  7. Bertudung tetapi hanya memakai di tempat-tempat tertentu sahaja.
  8. Bertudung tetapi apabila menaiki motor menampakkan betis di sepanjang perjalanan.
  9. Bertudung dengan sempurna penutupannya tetapi memanja-manjakan suara ketika berinteraksi dengan lelaki.Sebahagian wanita menyangka bahawa menutup aurat itu adalah menutup rambut sahaja.

Adakah kita salah seorang yang tergolong dalam 9 list di atas??tepuk dada, muhasabah diri..
 "Sesungguhnya termasuk ahli neraka iaitu perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang (dedah aurat) yang condong kepada maksiat dan menarik orang lain untuk berbuat maksiat. Mereka ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya." (Hadith riwayat Muslim)"

Firman ALLAH bermaksud: 

Hendaklah mereka melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan janganlah kamu mendedahkan aurat dan perhiasan kamu kecuali apa yang terzahir." (An-Nur: 31)

sila klik gambar untuk paparan lebih jelas


Berdasarkan gambar-gambar di atas dapatlah disimpulkan bahawa sebahagian besar dari wanita yang menutup aurat sebenarnya belum betul-betul menutup aurat dengan sempurna..ini untuk yang bertudunglah, yang tidak bertudung tu aptah lagi..semakin bertambah-tambahlah jawabnya...

mungkin ada sesetengah antara kita berasa kekok kerana mungkin dah terbiasa pakai tudung tapi berbaju lengan pendak..namun cubalah untuk menutup aurat kita sebaik mungkin..insyallah lama kelamaan pasti kita akan terbiasa dan dalam masa yang sama kita boleh menjadi suri teladan kepada rakan-rakan kita...mungkin rakan-rakan kita akan turut sama menutup aurat dengan sempurna..

siapa kata bertudung dan menutup aurat dengan sempurna tidak bergaya dan tidak cantik??itu semua hanyalah pemikiran kolot dan tidak matang, cuba kita lihat wanita yang bertutup aurat dengan sempurna sudah pasti akan terjaga maruahnya...kebanyakan wanita bertudung yang tetap bermasalah sosial itu adalah mereka yang masih tidak menutup auratnya dengan sempurna..

Antara artis yang boleh dijadikan contoh ialah heliza helmi, beliau memakai tudung yang labuh menutupi dada dan pakaianya pula sedap mata memandang, masih cantik dan bergaya bukan??




gambar: ihsan google


Tak susah kan nak menutup aurat dengan sempurna..di mana ada kemahuan di situ ada jalan, cuba tetapkan dalam diri kita yang kita ingin menutup aurat dengan sempurna ingin berubah..insyallah semuanya akan jadi mudah...wallahua'alam, renung-renungkan dan selamat beramal 

P/S: Dakwah adalah kewajipan, oleh itu apa kita kita sama-sama kongsi post dengan kawan-kawan sebagai peringatan  semoga usaha kita yang kecil ini akan mendapat balasan...insyallah =D



sila like,picit je =D
www.tips-fb.com

8 kata-kata semangat:

... said... [Reply]

as salam..

▂ ▃ ▅ ▆ 1000%
─▀██▀───▀██▀─▀██──██─▀██▀▀ ▀─
──██─────██───██▄█▀───██▄█───
──██─────██───██▀█▄───██▀█───
─▄██▄▄█─▄██▄─▄██──██─▄██▄▄ ▄

ya~
pakcik datang ;)
ya. selagi belum berlaku 2 perkara ni yakni :

ajal
kiamat

menjadi tugas kita untuk terus berdakwah. pulihkan mereka yang masih leka. menjaga aurat itu senang. tapi sebab cuai, dah jadi tak takut kepada-Nya..wallahu'alam..

haa..alang2 pakcik dah muncul kat sini sambil menunggu masuk waktu jumaat, nak tanya..

entri baru pakcik

apa mood kamu sekarang ni? sebab? meowww~

terima kasih. ;)

NURUL NADIAH MAMAT said... [Reply]

peringatan yang bagus...
bagi Nad artis tak leh dijadikan contoh.....auratnya tutup tapi macam mana dengan suaranya yang nyata haram diperdengarkan ketika nyanyian?

jaa64 said... [Reply]

@...

hi pakcik..lawanya like tu..thanks ^_^

jaa64 said... [Reply]

@NURUL NADIAH MAMAT

pasal aurat suara tu saya tak sentuh kat sini, saya just nak bagi contoh pemakaian tudung sempurna je...

bukan sekadar tutup sikit-sikit nampak leher dan nakpak rambut bagai...

SoutulMujahid said... [Reply]

errr... heliza helmi sebagai contoh? sungguh x wajar

tgk gambar paling atas, lengannya tetap ketat. dan dia bertabarruj. adakah itu satu contoh yg baik?

jaa64 said... [Reply]

betul jugak tu...saya hanya mahu memberi contoh pemakaian sahaja..mungkin dia tabarruj, tapi apa kita boleh judge dia, saya hanya memberi contoh pakaian sahaja =D

jaa64 said... [Reply]
This comment has been removed by the author.
Anonymous said... [Reply]

pakai menutup aurat, tapi utk tujuan bergaya... dah jadi tabarruj... same gak 2 x 5...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

best!!