Thursday, October 21, 2010

PERSIAPAN EMOSI MELANGKAH KE ALAM PERKAHWINAN



Sebelum melangkah ke alam perkahwinan, bakal pengantin hendaklah bersedia dalam semua aspek termasuklah persiapan dari segi emosi . emosi adalah perasaan yang ditujukan kepada seseorang atau sesuatu. Emosi adalah reaksi terhadap seseorang atau kejadian. Emosi dapat ditunjukkan ketika merasa senang mengenai sesuatu, marah kepada seseorang, ataupun takut terhadap sesuatu.

Pelbagai emosi atau perasaan telah dikurniakan daripada Allah S.W.T. kepada manusia.  Remaja sebagai manusia biasa juga tidak terkecuali daripada merasai emosi-emosi tersebut.  Antara emosi yang wujud dalam manusia adalah seperti marah, takut, rasa bersalah, murung, sedih, meluat, dukacita, tidak berharga, memberi maaf dan sebagainya. Apa yang penting adalah mengenal pasti cara anda menunjukkan emosi yang negatif kerana emosi jenis ini selalu membawa kepada keburukan.

Sebelum memikul tanggungjawab sebagai suami dan isteri, setiap bakal pasangan hendaklah faham dan bersedia dengan segala kemungkinan dan perubahan emosi yang akan berlaku dalam kehidupan mereka sebagai contoh dari aspek kekeluargaan, ekonomi dan pasangan itu sendiri.

sila like,picit je =D
www.tips-fb.com

0 kata-kata semangat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

best!!