Thursday, October 28, 2010

PERSIAPAN EKONOMI SEBELUM PERKAHWINAN


Seorang bakal suami hendaklah bersedia dari segi peningkatan tanggungan sebelum mendirikan rumahtangga. Jika sebelum ini mereka hanya perlu menyediakan keperluan untuk diri sendiri dan memberi sedikit bantuan kepada ibu bapa, namun setelah mempunyai isteri dan anak-anak, mereka hendaklah menguruskan kewangan dengan baik.

Tambahan pula,  isteri bolehlah membantu si suami dari kewangan dan tidaklah mengharapkan kepada suami semata-mata untuk segala perbelanjaan terutama apabila ingin membeli barangan keperluan diri sendiri.Tugas dan tanggungjawab utama suami ialah memberi nafkah kepada isteri mengikut kadar kemampuannya. Sebarang sumbangan daripada isteri berhubung dengan perbelanjaan rumahtangga adalah merupakan sedekah daripada isteri.

setiap isteri juga hendaklah sentiasaberada di sisi dan  membantu suaminya untuk menyelesaikan masalah yang membelenggu mereka termasuklah masalah kewangan .
Setiap suami sememangnya wajib memberi  nafkah zahir seperti makan, pakaian dan tempat tinggal dan mengikut kemampuan dan bukan mengikut nafsu. 

Mengikut kemampuan ini kalau suami gaji kecil maka tak boleh la beli rumah besar dan sebagainya, dan kalau tak mencukupi suami tidak salah kerana tak mampu. Bukan mengikut nafsu bermaksud, kalau suami gaji RM10000 tak bermakna kena beli pakaian mahal-mahal  dan makan mewah kerana ini nafsu namanya. Kereta tak termasuk nafkah zahir tetapi jikalau mahu menghadiahi  isteri lagi bagus kerana ia tidak wajib tapi besarlah pahalanya. Tolak ansur dan sumbangaun kedua-dua pihak sangat penting. Begitu juga kawalan nafsu keduniaan, bukan isteri sahaja, suami pun sama. Firman Allah;Maksudnya:

Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut Kemampuannya.Dan orang yang disempitkan rezekinya(tidak mampu)Hendaklah memberi nafkah dari harta yang diberikan allah kepadanya.Allah tidak membebani seseorang melainkan(sekadar)apa yang telah diberikan kepadanya(seseorang)


sila like,picit je =D
www.tips-fb.com

0 kata-kata semangat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

best!!