Thursday, November 11, 2010

perlu ke bercinta???

ramai remaja zaman sekarang yang terlalu asyik bercinta,berkepit sana-sini tanpa menghiraukan orang sekeliling..mereka merasakan seolah-olah dunia ini mereka yang punya tanpa perlu fikirkan tentang orang lain..tanggapan ini sebenarnya amat salah kerana ramai rakan-rakan akan memperkatakan cerita tentang mereka..saya menulis berdasarkan pengalaman dan situasi yang berlaku dalam kalangan rakan-rakan sendiri..



"ke mana si polan pergi??tetiba je lesap langsung takde khabar berita"
"apa lagi mesti pergi dating la tu"

"aku tengok pasangan couple tu hari-hari bersama,tak bosan ke??"
"bukan setakat kau yang bosan tengok,aku pun dah meluat tengok diorang ,bermanja-manje,bergelak ketawa dan makan pun bersuap-suapan"

itu mungkin antara situasi perbualan biasa seharian yang berlaku terutama dalam kalangan pelajar universiti..sebenarnya tiada salahnya kita bercinta seandainya tidak menyalahi syarat,menjaga tatatusila tidak bergaul terlalu bebas hingga lupa batas-batas pergaulan lelaki dan perempuan,bertepuk tampar,berdua-duaan di tempat yang sini dan banyak lagi..

bagi wanita dan lelaki pula perlulah ingat bahawa jika berdua-duaan akan ada yang ketiga antara mereka, iaitu syaitan yang sentiasa menghasut ke arah maksiat..maka lahirlah anak-anak yang tidak berdosa dan dibuang merata-rata ke dalam tong sampah dan longkang..nauzubillah,ingatlah bahawa perkara itu amat dilaknat oleh Allah S.W.T...tindakan berzina dan seterusnya membunuh bayi yang tidak berdosa itu merupakan dosa besar yang sangat-sangat dimurkai.

pernah rakan saya bertanya: kalau kita tidak ada pasangan sekarang,nanti kalau dah kahwin macamana nak cari jodoh??sedangkan semua orang dah ada pasangan masing-masing...memang la siapa yang hendak jadi 'andartu' kan..tapi cubalah kita berfikiran positif dan tidak terlalu cetek akal dengan persoalan-persoalan sebegitu..sesungguhnya setiap manusia ini telah ditetapkan pasangan masing-masing jadi kita tidak perlulah bimbang dan risau seandainya kita masih lagi tidak mempunyai calon dan bercinta..

ada yang bercinta bertahun-tahun tapi bila kahwin hubungan itu tidak kekal lama dan terputus di tengah jalan..namun begitu ada pasangan yang langsung tidak pernah bercinta dan hanya berkenalan semasa awal perkahwinan kerana telah ditetapkan keluarga atau ada orang tengah yang menjodohkan mereka berjaya mengekalkan perkahwinan sehingga ke akhir hayat..hidup bersama dan bercinta selepas kahwin..ha tajuk ni pun saya akan kupaskan dalam entri akan datang..jodoh yang diberkati akan berjaya hidup aman dan bahagia manakalah yang tidak diberkati,hidup sebelum kahwin pun dah bergelumang dengan dosa tidak akan berjaya mengekalkan kerukunan rumah tangga mereka..

p/s: cinta selepas kahwin lagi bermakna sebab kita baru dalam proses mengenali :D


sila like,picit je =D
www.tips-fb.com

5 kata-kata semangat:

ct kamila said... [Reply]

sy setuju dengan en3 ni....

:P

Ogy said... [Reply]

setuju...rasai nikmat sebenar bercinta selepas berkahwin...nb berkepit mcmana pun tak kisah dh...

jaa_kat said... [Reply]

ct.kamila: thanksss :D

OGY:betul tu,kahwin dulu yg penting :)

AiMaN said... [Reply]

hahaha..perli nampak

jaa_kat said... [Reply]

eh,mane ada perli...entri ni xmerujuk kepada sesiapa pun sama ada hidup atau meninggal dunia..hehe :D kalau terkena tu xtae la~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

best!!